100 års jubilæum 2022

Den 5. august 1922 blev Kloster Spejderne dannet ved et møde på hotel Stadt Hamborg. Det var 14 drenge der startede gruppen op og de havde fast mødested på Stadt Hamborg frem til maj 1945, hvor man af jernbanen købte en grund med et lille hus på. Grunden er den grund vi har idag, men det lille hus er blevet større.

I anledningen af jubilæet afholdt vi en udvidet spejderfest for vores spejdere fredag den 2. september 2022 og lørdag den 3. september 2022 holdt vi åbent hus. Der var kaffe/te, kage, øl/vand, pølser og sluchice til alle gæster og rigtig mange valgte at kikke forbi. Til børnene havde vi også to hoppeborge og de blev flittigt brugt hele dagen.

Løgumkloster Sparekasse Fond kom også forbi med en stor check 19.000,- kroner, som vi tidligere på året havde fået doneret til indkøb af nye sider til vores telt.

Borgmester Jørgen Popp Pedersen lagde også vejen forbi, med 1.000,- kroner fra Tønder Kommune.

Vi havde besøg af vores nabogruppe fra Tønder og Pamhule Division og KFUM Spejderne kom også forbi for at ønske tillykke.

I løbet af dagen have vi allieret os med 3 “gamle” spejdere, som hver holdt et lille foredrag om hvordan det var at være spejder før i tiden. Her skal nævnes Ole Madsen, som kom i sin gamle spejderuniform, som han ikke havde haft på i 50 år, men dog stadig kunne passe. Vi havde også fundet en del gamle uniformer, som vores spejdere kunne passe og derfor havde de dem selvfølgelig på den dag.

Dagen blev afsluttet med en fest hytten, hvor gamle lederes og bestyrelser var indbudt. Her blev der serveret helstegt gris. Her skal der lyde en stor tag til Susan fra Central Hotel i Løgumkloster, som havde sponsoreret (og tilberedt) alt tilbehøret til grisen.

Se billeder fra dagen under “Galleri” foroven på siden